Konkurs Rzeźb Lodowych Rožnov pod Radhoštěm

Posted by on Jan 6, 2017 in Blog | 2 comments

Powagę działalności związanej z konserwacją obiektów zabytkowych warto czasem zrównoważyć. My robimy to w okresie świąteczno-noworocznym tradycyjnie, bo już po raz 12-ty realizując się twórczo. Mówiąc precyzyjniej, korzystając z zaproszenia naszych przyjaciół z Czeskiej Republiki – Dagmary i Mirosława Hrabalów, rzeźbimy w lodzie. Konkurs Rzeźb Lodowych (cz. Snehove Ledove Kralovstvi) odbywał się w tym roku już po raz dziewiętnasty w Rožnovie pod Radhoštěm, położonym na Morawskiej Wołoszczyźnie, w pobliżu granicy ze Słowacją. Oprócz nas z zaproszenia skorzystały trzy inne zespoły z Polski oraz cztery z Czech. Impreza odbywała się w dniach 28.12.2016-1.01.2017 roku.

Praca w lodzie nie różni się bardzo od rzeźbienia w każdym innym materiale – w pierwszej kolejności należy przygotować koncepcję i projekt tego, co ma powstać. Odpowiednio do tego co wymyśliliśmy oraz biorąc pod uwagę specyfikę materiału rzeźbiarskiego, należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt – w naszym przypadku były to: elektryczna piła mechaniczna (rzeźbimy w namiocie, więc nie można korzystać ze spalinowej), siekierki (polecam sprawdzony sprzęt Fiskarsa), piła ręczna, poziomica, miarka. Oranizatorzy dostarczyli nam, jak co roku przygotowane kostki lodowe. Każda taka kostka waży swoje, więc podstawowym wyzwaniem jest zbudowanie z nich na początku bryły, z której powstanie rzeźba. Lód dosyć łatwo daje się obrabiać, w stosunkowo krótkim czasie udaje się więc wyrzeźbić całkiem duże formy. Dla tych, których interesuje większa skala jest to więc doskonała okazja, aby się w niej wypróbować. My w tym roku postanowiliśmy odwrócić kolejność i montaż elementów naszej rzeźby zostawiliśmy na koniec, po uprzednim odpowiednim rozrzeźbieniu kostek – dzięki czemu składowe pracy były lżejsze i łatwiejsze w montażu. Na koniec pozostawiliśmy retusz rzeźby i … wisienka na torcie – wycięcie pszczółki w naszym plastrze miodu. Praca najwyraźniej spodobała się jury, bo możemy pochwalić się trzecim miejscem. Poniżej zamieszczam fotografie z rozdania nagród oraz zdjęcia prac konkursowych.

Po zajęciach twórczych należało nieco pozwiedzać, w związku z czym udaliśmy się na wycieczkę do pobliskiego Ołomuńca, perełki architektonicznej i historycznej stolicy Moraw. Dzień na zwiedzanie był wyjątkowy ze wzlędu na szron, który przyozdobił miasto. Ołomuniec może się poszczycić tysiącletnią historią – pierwsza wzmianka dotycząca miasta pochodzi z 1017 r. Pięćdziesiąt lat później było już siedzibą biskupstwa. W 1187 r. miasto (od 1253 r. mające status miasta królewskiego) zostało stolicą Moraw. Przez kolejne setki lat Ołomuniec był drugim, po Pradze, największym ośrodkiem miejskim na obszarze dzisiejszych Czech. W 1573 r. powstał tu uniwersytet (drugi w Czechach pod względem starszeństwa). Kres tego „złotego wieku” przyniosła wojna trzydziestoletnia – w 1642 r. wojska szwedzkie zajęły i zniszczyły zamienione w twierdzę miasto, które wkrótce utraciło tytuł morawskiej stolicy na rzecz Brna. W XIX wieku dzięki industrializacji i szlakom komunikacyjnym (przede wszystkim linii kolejowej z Pragi na Śląsk) Ołomuniec znowu stał się wielkim ośrodkiem miejskim, nigdy jednak już nie zdołał konkurować z Brnem.

Rozległe ołomunieckie Stare Miasto jest drugim, po centrum Pragi, największym zespołem zabytkowym w Czechach. Zabudowa w jego obrębie reprezentuje głównie styl renesansowy i barokowy. Stojąca na Górnym Rynku kolumna Trójcy Przenajświętszej jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Równie cenne jest XIX-wieczne śródmieście tworzące wielkomiejski wizerunek miasta oraz dzielnice Klášterní Hradisko i Svatý Kopeček z barokowymi klasztorami. [źródło: Wikipedia]. Ołomuniec nas nie rozczarował, jest tu zdecydowanie co oglądać i to nie jest wizyta na jeden dzień. Opustoszałe nieco miasto (zwiedzanie odbyło się w Sylwestra i jego mieszkańcy zajęci byli najwyraźniej szykowaniem się do imprezy) było rzeczywiście urokliwe, obiecaliśmy sobie, że jeszcze tam kiedyś wrócimy. Tymczasem czas gonił, bo czekały nas własne przygotowania. Musieliśmy jeszcze przywdziać kostiumy i zakupić przekąski. Jak widać na zdjęciach – wszyscy potraktowali poważnie zalecenie wcielenia się w postaci z bajek i filmów. Weszliśmy w Nowy Rok z przytupem, z pewnością teoroczny Sywester da się zapamiętać jako wyjątkowy. Moim zdaniem hitem wieczoru był Obeliks, tyko spójrzcie na jego Idefiksa 🙂

Jak co roku zabawa na Lodovym Królestwie była przednia. W Nowym Roku życzymy wszystkim realizacji planów i marzeń, rozwagi w podejmowaniu decyzji – zarówno życiowych, jak i tych związanych z opieką nad zabytkami.

Dziękujemy za wspaniałą zabawę i do zobaczenia za rok !!

Rozdanie nagród - Teamy z Polski i Czech

Rozdanie nagród w Konkursie Rzeźb Lodowych Snehove Ledove Kraovstvi Roznov pod Radhostem, CR 2016/17

Polski Team

Konkurs rzeźb lodowych Snehove Ledove Kraovstvi Rožnov pod Radhoštěm 2016/17

Namiot z rzeźbami konkursowymi

Wnętrze namiotu z rzeźbami konkursowymi.

Rzeźba Kameleona

Kameleon, autorzy Lucas Kocian, Tomas Chudi, CR

Rzeżba w lodzie, tyt. Bee Free

Bee Free, autorzy Monika Jaszczak, Damian Królik

rzeźba w lodzie, fragment

Bee Free, rzeźba w lodzie, fragment

Rzeźba w śniegu przedstawiająca niedźwiadki

Dolny Rynek, Ołomuniec, Czeska Republika

Mariánský morový sloup

Kolumna Mariacka (tzw. morowa; cz. Mariánský morový sloup), Ołomuniec.

Mariánský morový sloup, frament

Mariánský morový sloup zaprojektowany przez Wacława Rendera, frament. Autorami elementów rzeźbiarskich kolumny byli Jan Sturmer (posągi Immaculaty, św. Franciszka Ksawerego i św. Karola Boromeusza) oraz Tobiasz Schütz (pozostałe rzeźby).

Dolny Rynek 27/ 38 (Dolní náměstí 27/38), Ołomuniec, kamienica.

Ołomuniec, kamienica. Widoczne świadki historycznych dekoracji zdobiących dawniej fasadę.

Placyk przed Kościołem św. Michała.

Kościół św. Michała w Ołomuńcu

Kościół św. Michała w Ołomuńcu, barokowy wystrój kościoła.

chór Kościoła św. Michała w Ołomuńcu

Kościół św. Michała w Ołomuńcu, barokowy chór.

Kaplica św. Jana Sarkandra

Uczestnicy konkursu na Balu Sylwestrowym.

Happy New Year :)

Szczęśliwego Nowego Roku 2017 życzą uczestnicy Konkursu Rzeźb Lodowych Snehove Ledove Kralostvi, Roznov pod Radhostem, CR

2 Comments

1. Monia, jesteś WIELKA
    nie dość, że potrafisz zorganizować, ogarnąć, stworzyć klimat (choć to zasługa wszystkich uczestników) to jeszcze później doskonale zdajesz relacje przygotowując zdjęcia i tekst tak, że naprawdę wszystkiego można się dowiedzieć…

2. Bardzo nam przykro przekazać tę wiadomość ale powinniście wiedzieć. Idefiks został zagubiony i nie wrócił z nami do Polski. Obeliks był bardzo smutny a Mała Syrenka zrozpaczona.